lauantai 17. maaliskuuta 2012

"Treeniä horo, siin on ämmille läksyy..."

No niin, varoitus taas kaikki eläinjutuista kiinnostuneet omista treeneistään touhottavien jumppa- ja punttipirkkojen vihaajat! Nyt ei agilitata, tokoteta tai paijailla marsuja, nyt nostetaan rautaa! Mun punttitreeniflow ei ainakaan vielä reilun parin kuukauden aikana ole laimentunut yhtään mihinkään, vaan oikeastaan päinvastoin - tämä innostuskäyrä näyttäisi olevan nouseva yhdessä edistymisen ja kohoavien voimatasojen kanssa. Aina aikaisemminhan pahin innostus punttisalitreeneissä on kyllä yleensä taittunut näillä tietämin, mutta sille on syynsä: ainaisen saman ja vanhalla tutulla tyylillä rakennetun ohjelman junnaaminen samoilla sarjamäärillä ja usein samoilla painoilla ja varmaan toistomäärilläkin kerrasta toiseen, vaikka periaatteessa ohjelmani ovat mielestäni olleet aina ihan järkeviä (Pakkotoistosta varastettuja eli eivät siis mitään pikkulihasten nitkutuksia laitteissa korkeilla toistomäärillä naistenlehtiä lukien). Lisäksi myös ankealta tuntuneen perinteisen "body-ruokavalion" noudattamisen tympimisellä on varmasti ollut osuutensa asiaan. Tonnikala, riisi ja joku vähärasvainen kanajuttu, maitorahka mehukeitolla yms... Yh miten tylsää ja mautonta, tosin en tuolloin vielä ymmärtänyt esim. erilaisten kasvisten monipuolisesta käytöstä paljon mitään. Ihananmakuisiin rasvaisiin karppiherkkuihin tottuneena en nykyään suostu syömään yhtään mitään, joka on "vain" terveellistä muttei musta maistu hyvälle. Edelleen käytänkin lukuisten eri kasvisten ja monipuolisten proteiininlähteiden ohella pelottomasti luonnollisia rasvoja (esim. voita, kermaa, oliiviöljyä, avokadoa, kookosmaitoa jne.) mahdollisuuksien mukaan joka aterialla, eikä myöskään yhtään light-tuotteita tähän talouteen eksy vahingossakaan. Paitsi maitorahkaa, joka maistuu hyvin marjoilla, kunnon kermalorauksella ja mantelirouheella terästettynä.

Kahdeksan viikkoa tein tuota mun tämän treenikauden ensimmäistä ohjelmaa, mutta nyt päätin kokeilla jotain aivan uutta ja nappasin Hormonidieetti-kirjasta erään aivan uudenlaisen ohjelman (en ole aivan aloitteleva salitreenaaja, joten nostin vähän sarjamääriä ja hiukan lyhensin taukoja). Tai no, liikkeet ovat tuttuja, mutta kokonaan supersarjoihin perustuva treenaustyyli on entisestä poikkeavaa. Olen siis yleensä aina tehnyt ns. paikkaharjoittelua eli vaan lepäillyt toistojen välissä, mutta näissä supersarjoissa tehdään aina vuoronperään kahta eri liikettä. Samoin eri liikkeiden määrä on hämmentävän pieni, mutta kai se on luotettava mr. Poliquiniin ja uskottava, että montaa eri lihasta yhtaikaa treenaavat moninivelliikkeet ovat ihan kunkkuja yhdistettynä tiheään ohjelmien vaihtoon.

Ja voi vitsit, miten tuon ohjelman tekeminen on kivaa! Juuri jotain tuollaista mä olisin kaivannut silloin, kun punttitreeni on aikaisemmin alkanut tympimään. Vähiten tykkään punttitreenissä sellaisesta tyhjäntoimittamisesta ja kattoon tuijottelusta sarjojen välillä, jolloin ajatus lähtee harhailemaan, mutta tämmöisellä treenaustyylillä tekemisen meininki on ihan erilaista ja nollaus aika totaalista. Esim. tänään oli aivan ylikiireinen, henkisesti kuolettava päivystys ja olin ihan raatona sen jälkeen, mutta punttisalilla sain koko setin nollattua ja nyt olen aivan täpinöissäni taas kaikesta, iiiih. Ja kun liikkeitä on vähän, niin riittää jotenkin henkisiä paukkuja enemmän jokaisen liikeeseen. Jos taas liikkeitä on hirveän monta, niin loppupuolella sitä väkisinkin alkaa katsella kelloa ja miettiä, että vieläkös tätä on paljon jäljellä...

Hauskaa uuden ohjelman aloittamisessa on myös se, että siten saa paikat ihan kipeiksi kunhan mukaan ottaa vähänkin aikaisemmasta poikkeavia liikkeitä ja sarja/toistomääriä. Mulle uutena liikkeenä tuli nyt esim. leuat, joissa onkin pienoisen projektin ainekset. Tällä hetkellä ei mene yhtään, mutta ehkä näillä, näillä ja näillä ohjeilla alkaa jotain tapahtua niidenkin saralla.

Kiitos ja anteeksi! Edelleen hajoilen aina välillä, kun kukaan lähipiiristä ei ymmärrä mun punttihöntsäilyn päälle mitään ja selitän näitä välillä esim. miehelle ihan monologina lämpimikseni. :-D Pitää varmaan ruveta etsiytymään muiden punttimimmien seuraan tai vähintäänkin perustaa joku kunnollinen oma treeni/ravintoblogi.

Ei kommentteja: