lauantai 3. maaliskuuta 2012

Treenivideo + intervalleja

Olipas äärettömän hyödylliset agitreenit viime maanantaina! Teimme teknisesti haastavaa radanpätkää, joka oli oikea kokoelma erilaisia ohjaustekniikoita: oli leijeröintiä aidoilla putken takana, pakkovalssi aidalta putken pimeään päähän, ennakoiva valssi, niisto, vekitys aidalta putkeen ja lopuksi takaakierto. Lisäksi ohjaajamme Hanna oli tänään lupautunut ottamaan koko treenit videolle, mikä osoittautui erittäin hyödylliseksi jutuksi! Alla meidän kootut sekoilut. Pätkät eivät ole missään järjestyksessä, ja alussa on enemmän lopun onnistuneempia suorituksia, lopussa puolestaan alun sekoiluja.



Alussa tuli taas ihan turhaa sähläilyä siitä, että en meinannut muistaa rataa: ilmeisesti mulla vaan on joku tila-avaruudellinen oppimiskyky (tai jotain sinne päin) normaalia huonompi, sillä mä olen äärettömän huono muistamaan ratoja ilman kisatyylin pitkää tankkausta numerolätköillä. No, jos ei tätä perinteistä alkuhölmöilyä lasketa, niin haastavimmiksi kohdiksi meille osoittautuivat putken takana leijeröinti ja putkea seuraava ennakoiva valssi. Alussa Siiri meinasi koko ajan pujahtaa putkeen, mutta leijeröinti alkoi lopulta sujua, kun maltoin paremmin odottaa Siiriä ja lähettää sen aidoille heilauttamalla kättä eteen, ei niinkään sivulle päin. Ennakoivassa valssissa ajatus oli kääntyä jo reilusti ennen aidan hyppyä ohjaten oikealla kädellä niin kauan, kunnes koira oli hypännyt esteen. Olipas jotenkin vaikeaa, olin jatkuvasti auttamattoman myöhässä ja kädet alkoivat toimia oikein vasta ihan lopussa. Ihan täydellistä suoritusta ei tuossa kohdassa taidettu saadakaan.

Aika kiva tekemisen raivo taas kerran Siirillä vai mitä. :-) Näkyy videolta hyvin, että lukemattomista toistoista huolimatta vauhti ei ota hyytyäkseen vaan oikeastaan päinvastoin. Itse sähläillessäni sillä keitti tosin jopa vähän yli ja homma meni huonompaa keskittymiskykyä indikoivaksi rähjäämiseksi - Siiri on ehdottomasti vastaanottavaisimmillaan silloin, kun suu pysyy enemmän supussa. Mutta on se vaan hienoa, että tuollaista intoa sen kuin riittää ja riittää, vaikka vuosia vaan karttuu. Moni onkin hämmästynyt tajutessaan Siirin olevan jo veteraani-ikäinen. Tuollaisesta tekemisen meiningistä saa moni parhaassa iässä oleva nykypäivän "sohvaspringeri" olla kateellinen, vaikka itse sanonkin!

Omista treeneistäni sen verran, että olen vaan niiiiiiiiin rakastunut tuohon sykemittariini! Ojangon vapaatreenikortin ohella se on varmasti vuoden top5-ostoksia. Siitä on ollut mieletön apu intervalleissa, sillä ilman sitä en todellakaan olisi ymmärtänyt hidastaa vauhtia lepointervalleissa tarpeeksi. Lepointervalleissahan sykkeen on tarkoitus laskea palautumisalueelle (60-70 % maksimista) ja mun HIIT-ohjelmassani (40 s veto, 2 min palautukset) se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että mun on ainakin toistaiseksi käveltävä palautukset. Muutenkin mulla on ilmeisesti ollut taipumuksena mennä ihan liian lujaa lenkeillä, joten sykemittari toimii erinomaisena jarruna.

Voin kyllä suositella sykemittarin ostamista harkitseville tuota Garminia yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona paremmin tunnettujen merkkien, kuten Suunnon ja Polarin rinnalla. Mulla ei ole kokemusta muista sykemittareista, mutta olen ymmärtänyt, että Garmin on edelläkävijä GPS-tekniikassa. Tosi kiva, sillä olen aina ollut kiinnostunut kulkemistani matkoista, vauhdeista ym. ja joskus jopa laskeskellut niitä käsin piirtämällä kartalle kulkemani juoksureitin. No, Garmin Connect laskee mulle nuo jutut, piirtää kartan ja paljon muuta parilla hiiren klikkauksella. Katsokaa vaikka. :)


Jännä juttu muuten, että ensimmäisissä vedoissa mulla syke nousee aina korkeammalle kuin myöhemmissä, vaikka spurttaisi koko ajan ihan samaa vauhtia, jopa nopeampaa lopussa, jolloin kiihdytys lähtee paljon kevyemmin liikkeelle (kaikkien intervallien vauhdit löytyvät tuolta Laps-valikosta). En nyt heti keksi mihin aineenvaihdunnalliseen seikkaan tuo perustuu.

Pieni huomio tuota sykekäyrää ihmetelleille: Ohjelma on tehnyt käyrät käyttäen maksimisykkeenä laskennallista arvoa (193/min). Nähtävästi maksimisykkeeni on kuitenkin korkeampi treeneissä saatujen maksimisykkeiden perusteella.

Ei kommentteja: